Blender 2.79 nadszedł. W tym wpisie szybki przegląd nowości.
Cycles
Najciekawsze rzeczy związane są z silnikiem renderującym, Cyclesem. Wersja 2.79 pozwoli skrócić czas renderowania nie tylko ze względu na usprawnienia w kodzie, ale również ze względu na dodanie odszumiania:
Denoising (odszumianie). Funkcja do usuwania szumu z wyrenderowanego obrazu. Twórcy napisali, że denoiser nie jest jeszcze kompletny, ale już teraz daje przyzwoite wyniki. Pozwala skrócić czas renderowania klatki nawet o połowę, ale kosztem rozmycia detali. Ale i tak daje to lepsze rezultaty niż zabawa z postprocessingiem i bilatelarnym rozmyciem.
Aby włączyć denoisier należy:
- W panelu Properties (domyślnie po prawej) wybrać zakładkę Render layers.
- Tam zaznaczyć box Denoising.
- Ewentualnie rozwinąć listę i dostosować ustawienia.
- Gotowe.
Shadow catcher (przechwytywanie cieni). Kolejna świetna nowość, na którą długo czekaliśmy. Pozwala ona umieścić na scenie niewidzialną podłogę, która pokazuje jedynie cień innych obiektów. Osoby, które renderują telefony/samochody, a potem wklejają je na zdjęcia i inne tła, nie będą już musiały samodzielnie rysować cienia w Photoshopie.
Aby przechwycić cień należy:
- Zaznacz podłogę, która ma być przeźroczysta.
- Przejdź do panelu Properties, do zakładki Object.
- Tam rozwiń menu Cycles settings.
- Zaznacz box Shadow Catcher.
- Wyrenderuj scenę za pomocą Cyclesa, aby sprawdzić, czy działa.
Jeżeli chcesz mieć przeźroczyste tło (nie, to nie jest nowość):
- W panelu properties przejdź do zakładki Render.
- Rozwiń menu Film.
- Zaznacz boxa Transparent.
Principled BSDF (nowy shader). A właściwie übershader ponieważ za pomocą jednego panelu można błyskawicznie stworzyć materiał cieniowany zgodnie z zasadami fizyki.
Do tej pory wyglądało to tak:
Principled BSDF bazuje na Disney’owskim PBR-shaderze i jest kompatybilny z innymi z silnikami graficznymi. Np. Substance Painter, Unreal Engine i Renderman Pixara.
Filmic Color Management. Kolejna nowość, której długo brakowało. Dzięki niej znika problem z prześwietlonymi miejscami, które wyglądają jak białe plamy.
Właściwie Filmic zamienia 3 rzeczy:
- Przechowuje informacje o oświetleniu w postaci 32 bitów. Co daje ponad 4 miliardy poziomów jasności.
- Jasność nie rośnie liniowo. Jeżeli na scenie umieścimy dwie żarówki, to nie stanie się ona dwa razy jaśniejsza. Podobnie oczy i elektronika reagują na wzrost jasności.
- Jasne powierzchnie tracą nasycenie.
Aby włączyć lepsze zarządzanie kolorem i jasnością należy:
- W panelu Properties wejdź na zakładkę Scene.
- Rozwiń Color Management.
- Na liście View zaznacz Filmic.
Obsługa OpenCL (karty od AMD).
- W niektórych przypadkach renderowanie może być szybsze nawet o 50%.
- Naprawiono artefakty, które pojawiały się przy niskiej liczbie sampli.
- Cycles na OpenCL będzie się rzadziej wieszał i wysypywał.
- Dodano wolumetrykę dla kart AMD (rozchodzenie się światła pod powierzchnią oraz mgła i dym).
Interfejs
Szablon aplikacji. Jeżeli kilka osób korzysta z Blendera na tym samym komputerze, lub ktoś lubi mieć inne ustawienia w zależności od tego, co akurat robi (modelowanie, tekstury, animowanie), może w dowolnym momencie je zapisać i wczytać inne. Szablon interfejsu pozwala zapamiętać: startową scenę, wygląd interfejsu, włączone dodatki, skróty klawiaturowe, ekran startowy. Więcej tutaj [en].
Skróty klawiaturowe do klatek kluczowych i driverów można teraz samodzielnie modyfikować.
Kopiowanie i wklejanie wektorów oraz kolorów za pomocą Ctrl+Alt+C oraz Ctrl+Alt+V. Do tej pory można było kopiować jedynie po jednej składowej (XYZ, RGB), co było upierdliwe.
Aby skopiować cały wektor lub kolor:
- Zaznacz obiekt, którego właściwości mają zostać skopiowane.
- Najedź myszką na pole, które zawiera kolor, położenie lub obrót.
- Niczego nie klikaj, tylko wciśnij Ctrl+Alt+C.
- Potem zaznacz drugi obiekt, najedź na to samo pole i wciśnij Ctrl+Alt+V.
Przeskakiwanie pomiędzy panelami po prawej (render, scena, object, material, physics itd.) za pomocą Ctrl+Tab oraz Ctrl+Shift+Tab. Myszka musi być ustawiona na tych panelach.
Automatyczne skalowanie interfejsu na monitorach o dużej rozdzielczości. Nie jestem pewien, ale to będzie działało tylko na Windowsie 8.1 wzwyż.
Wyłączone przyciski pokazują podpowiedź, czemu są wyłączone.
Addony
Nowe
- Dynamic Sky. Tworzy proceduralne niebo, które można dostosować w edytorze nodów.
- Archipack. Addon do architektury.
- Magic UV. Wcześniej znany jako UV copy/paste.
- Mesh Edit Tools. Dodatkowe narzędzia do trybu edycji.
- Skinify. Pozwala stworzyć mesh z zaznaczonych kości (działa w trybie pozowania).
- Display Tools. W oknie 3D dodaje po lewej panel z przyciskami do manipulowania wyświetlaniem obiektów.
- Brush Menus. W trybie rzeźbienia dodaje skrót Alt+V, który wyświetla podręczne menu z pędzlami i częścią ustawień.
- Btrace.
- Is Key Free. Narzędzie dla twórców dodatków, który sprawdza, czy skrót klawiaturowy jest wolny, czy już przypisany.
- Turnaround Camera. Animuje kamerę tak, aby obracała się wokół zaznaczonego obiektu. Przydatne do prezentacji produktów.
- Auto Mirror.
- Camera Rigs. Dodaje kamerę wraz z armaturą, która udaje dźwig. Po to aby ruch kamery przypominał to, co znamy z filmów.
- Snap Utilities Line. W trybie edycji pozwala na przecinanie fejsów. Na stronie wtyczki jest GIF, który pokazuje o co chodzi.
- Add Advanced Objects. Dodaje dodatkowe obiekty pod Shift+A.
- Export Paper Model. Rozkłada siatkę obiektu tak, aby dało się ją wydrukować na papierze i skleić z niej model.
- Kinoraw Tools. Dodatkowe narzędzia do VSE (edytora video).
- Stored Views. Zapamiętuje widok (położenie kamery, cieniowanie, włączone warstwy itp.) w oknie 3D, tworzy listę takich widoków i pozwala w każdej chwili do nich wrócić. Zobacz więcej.
- Clay Render. Podmienia wszystkie materiały na „plastelinę” podczas renderowania sceny. Można zmienić kolor.
- Auto Tracker. Automatyczne śledzenie ruchu kamery dla motion trackingu.
- Refine Tracking Solution. Kolejne narzędzie dla motion trackingu.
- Materials Library VX. Biblioteka materiałów. Pozwala zapisać materiały, wczytać i porządkować i współdzielić pomiędzy plikami.
- Tissue. Pozwala powierzchnię jednego mesha wypełnić innym meshem. Coś na wzór kolczugi, gdzie „koszula” składa się z małych pierścieni.
- Cell Fracture Crack It. Tworzy pęknięcia na powierzchni (mur z kamieni, kora drzewa). Do działania wymaga włączenia addonu Cell Fracture.
Inne
- Grease Pencil dostał nowe narzędzia do interpolacji klatek oraz poprawki interfejsu.
- Poprawiony import i eksport plików Alembic.
- Nowy modyfikator Surface Deform. Pozwala on bardziej złożonym obiektom kopiować deformacje np. symulacje fizyki ubrań. Dzięki temu można zaoszczędzić czas na skomplikowanych obliczeniach.
- Modyfikator Displace może teraz używać wiele wątków procesora.
- W panelu Vertex Groups dodano do menu polecenie usuwania wszystkich niezablokowanych grup.
- W trybie rzeźbienia, kiedy jest włączona dynamiczna topologia, a w niej Constant Detail, gęstość siatki jest ustawiona za pomocą rozdzielczości, a nie procentów. Wyższa rozdzielczość = gęstsza siatka.
- Ulepszone narzędzie Intersect (Edit mode). W panelu po lewej pojawiło się nowe pod- menu Separate mode. Pozwala ono wybrać, co ma się stać pociętymi powierzchniami (mają być rozdzielone czy połączone?).
- Nowe domyślne UV-ki dla sfery, icosfery i małpy.
- Armatura: PoseLibary pozwala zmieniać kolejność elementów na liście.
- Od teraz można też tworzyć pozy tylko dla wybranych kości.
- Poprawione cofanie dla operacji wykonywanych an klatkach.
- Kompresja video została uproszczona.
- Kontener (AVI, MPEG-4, Matroska) jest w końcu oddzielony od codeca video (.h264, divix, FFempeg).
- Okno 3D dla GLSL oraz Blender Internal obsługuje więcej node’ów (object info, layer weight, fresnel).
- Rigid body. Constraint Generic spring pozwala włączyć sprężystość dla rotacji.
- Do tego jeszcze jakieś 750 poprawionych błędów.
Zgodność z poprzednimi wersjami
Pliki stworzone w Blenderze 2.79 mogą zawiesić starsze wersje tego programu. Na szczęście nie zawsze. Tylko wtedy, gdy były wykorzystywane add-one’y, które wykorzystywały zmodernizowane API. Niestety, nie podali ich listy. Więcej o problemie tutaj.
Wszystkiego nie byłem w stanie przetłumaczyć. Pełna lista nowości [en].
Najnowszą wersję Blendera (wciąż 2.79) można pobrać z oficjalnej strony.