‘Storytelling danych’, Cole Nussbaumer Knaflic – moje notatki

Postanowiłem wrzucać na bloga swoje notatki z przeczytanych książek do designu, grafiki i ewentualnie biznesu. Oprócz streszczenia, na końcu wstawiam mninirecenzję. Może komuś się przyda; tak czy siak robienie notatek i ćwiczeń jest mi potrzebne, aby utrwalić materiał i do niego wracać. Na początek wrzucam ‘Storytelling danych’, napisaną przez Cole Nussbaumer Knaflic.

ogólnie o czym jest książka

Przeważająca część książki jest o tym, jak przygotować łatwe w czytaniu wykresy na potrzeby prezentacji. Co jest zbędne i do wyrzucenia, jak skierować uwagę odbiorców na najistotniejsze informacje i jak zachować przy tym estetyczny wygląd.

Jest trochę o prezentacji, przygotowaniu się do niej, ale całość skupia się na graficznym przedstawieniu danych.

streszczenie zawartości

Poniżej najważniejsze rzeczy, które sobie zanotowałem z książki. Zestawienie nie wyczerpuje wiedzy i tematów zawartej w publikacji ‘Stroytelling danych’. Kolejność przypadkowa.

przygotowania

  • Przed rozpoczęciem prac nad prezentacją należy ustalić, do kogo jest skierowana.
    Inaczej będziesz mówił, o co innego będziesz prosił i co innego pokażesz przełożonemu, współpracownikom czy klientom.
  • Przed rozpoczęciem prac nad prezentacją należy ustalić jej cel (zwiększenie budżetu, prośba o powiększenie zespołu, przedstawienie produktów, sprzedaż itd.).
  • Przed rozpoczęciem prac nad prezentacją należy ustalić, które dane rzeczywiście są niezbędne do potwierdzenia wniosków. Cała reszta jest do pominięcia.
  • Prace należy rozpocząć od „wielkiej idei”, czy streszczenia wniosków i celów prezentacji w max trzech zdaniach.
  • Kolejnym etapem jest „trzyminutowa historia”, czyli kolejne skondensowanie prezentacji, tym razem do trzech minut.
  • Prezentacja i dokument do samodzielnego zapoznania wymagają innej zawartości. Prezentacja musi być okrojona do esencji – w razie wątpliwości audytorium zapyta. Dokument do samodzielnego czytania nie daje możliwości zadawania pytań, więc tam musi być ‘wszystko’, żeby można było doczytać samemu.
  • Prezentacja musi mieć swój wstęp, rozwinięcie zakończenie.
    Np.: problem > możliwe rozwiązania > wybór rozwiązania;
    albo: rozwiązanie problemu > wyjaśnienie, czemu akurat ono > wezwanie do działania.
  • Prezentację należy przećwiczyć najpierw samemu na głos, a potem w obecności znajomego.

wykresy

  • Rodzaje wykresów używanych przez autorkę:
    • zwykła liczba z opisem,
    • wykres punktowy,
    • tabela + mapa cieplna,
    • wykres liniowy,
    • slopegraph,
    • wykres kolumnowy + skumulowany kolumnowy,
    • wykres słupkowy + skumulowany słupkowy,
    • wykres wodospadowy,
    • diagram prostokątny.
  • Autorka odradza wykresy kołowe i pierścieniowe ze względu na trudności z szacowaniem pola lub kąta rozwarcia podobnych wielkościowo części.
  • Wykresy kołowe dobrze pokazują, jak całość jest podzielona, ale lepiej używać skumulowanych kolumnowych lub słupkowych.
  • Wszelkie efekty 3d i pseudo 3d masakrują czytelność, utrudniają śledzenie wartości – nie używać.
  • Warto zachować konsekwencję w rodzaju i stylu wykresów, by słuchacze nie musieli za każdym slajdem uczyć się na nowo czytania ich.
  • Na wykresach w punktach, w których następują wyraźne zmiany trendów, można dodać adnotację; np. jak wykres sprzedaży spada, można dopisać w tamtym miejscu ‘wprowadzenie konkurencyjnego produktu’.
  • Rzeczy przedstawione w sposób trudny do zrozumienia są uważane za trudne.
  • Wszelkie zbędne linie, ramki, dane, opisy i etykiety są obciążające poznawczo. Zniechęcają odbiorców do czytania ich.
  • Na wykres należy patrzeć i szukać rzeczy do wyrzucenia.

kolory

  • Oszczędnie używać kolorów; tylko do wyróżniania najważniejszych rzeczy.
  • Czarny też jest kolorem wyróżniającym – do opisów, linii, niewyróżnionych danych używać szarego.
  • Im więcej kolorów, tym mniej się wyróżniają.
  • Sprawdzać wykresy pod kątem daltonistów. Np. można wrzucić screena z prezentacją na https://www.color-blindness.com/coblis-color-blindness-simulator/ lub wyszukać w Google pod hasłem ‘color blindness simulator’.

czytanie wykresów przez audytorium

  • Bez graficznych wskazówek wykresy są czytane zygzakami: od lewego górnego rogu w prawą stronę, potem niżej i znów w prawo itd.
  • Uwagą i kolejnością czytania kierujemy za pomocą atrybutów przetwarzanych mimowolnie. A po polsku to:
    • kolor,
    • rozmiar,
    • obramowanie,
    • pogrubienie,
    • odstępy,
    • podkreślenia,
    • ogólnie wyróżnienia.
  • Tytuł slajdu jest widziany jako pierwszy, więc zamiast opisu tego, co jest na slajdzie ‘budżet na 2023’, lepiej zapisać przesłanie np. ‘budżet w 2023 zostanie przekroczony’.
  • Ważne informacje należy wielokrotnie powtórzyć w prezentacji.

moje wrażenia

Publikacja jest warta przeczytania i przećwiczenia lekcji w niej zawartych. Czasem jest przegadana, a rozdział 7 ‘lekcje dotyczące przedstawiania historii’, to już w ogóle pustosłowie i niepotrzebne tworzenie teorii z odwołaniem do kina i teatru. Cała idea tego rozdziału mieści się w zdaniu ‘prezentacja musi mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie, treść musi układać się w powiązaną całość, a ważne informacje należy powtarzać’. Książkę dałoby się skrócić do 120 stron, bez tracenia informacji.

Pomijając to, treść jest przedstawiona w klarowny sposób, jest sporo praktycznych informacji. Najważniejsze są przykłady, w których w kolejnych etapach brzydkie i przekombinowane wykresy zostają zamienione w czytelne. Oraz przykłady poprawnych grafów wraz z omówieniem, jakie decyzje zapały podczas ich tworzenia.

Poradnik jest dla wszystkich, którzy zajmują się przedstawianiem informacji, czy to podczas prezentacji, w pisemnych pracach czy na stronach www. Skorzystają z niego studenci, pracownicy biurowi, menadżerowie, handlowcy, naukowcy, programiści, graficy i jeszcze sporo tałatajstwa.

7/10 ze względu na niepotrzebne rozdmuchanie treści. Co jest ironiczne biorąc pod uwagę, że kluczową ideą poradnika jest minimalizacja.

Sprawdź ceny i dostępność papierowego wydania oraz ebooka.

wydawca itp.

pełny tytuł: Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów
autorka: Knaflic Nussbaumer Cole
tłumaczenie: Krzyżanowski Krzysztof
wydawca: Onepress
rok wydania EN: 2015
rok wydania PL: 2019
numer wydania: I
isbn: 9788328347403
liczba stron: 272