Tym razem w moje łapki trafił poradnik o tworzeniu infografik dla biznesu. Ogólnie tyłka nie urywa, ale jest grupa czytelników, dla których może być pomocny.
streszczenie zawartości
Książka traktuje o tworzeniu infografik (cóż za zaskoczenie). Skupia się na przygotowaniach do stworzenia obrazka oraz na jego promocji w sieciach społecznościowych. Sama produkcja jest tutaj potraktowana marginalnie. Nie zostało wyjaśnione, jak używać programów graficznych, czy samemu coś narysować.
Na początku jest trochę teorii o tym, czym jest infografika, jej historii od czasów jaskiniowych i o jej skuteczności. Potem przechodzimy do jej funkcji w biznesie i content marketingu, rodzajów, zastosowaniu ich na blogach, mediach społecznościowych, prezentacjach, w druku itd. Potem o tym, skąd brać pomysły, jak ustalić cele i odbiorców grafiki, jak przygotować treść, jaki styl wybrać i jak przebiega współpraca z grafikiem. W ‘praktycznej’ części jest trochę o szkicowaniu, dopasowywaniu wymiarów infografiki do mediów, na których będzie wyświetlana, a później elementarne podstawy grafiki jak dobór kolorów, fontów, układ treści etc. Ostatnia część poświęcona jest publikacji i promocji infografik na social mediach i stronach internetowych.
moje wrażenia
Mnie książka nie zachwyciła, ale ja jestem zawodowym twórcą i raczej nie byłem w grupie docelowej autorki. Jeżeli ktoś dopiero zaczyna przygodę z grafiką lub nie interesował się wcześniej tym rodzajem projektów, to nie musi, ale może przeczytać ten poradnik. Zwłaszcza, że kładzie nacisk na biznesową stronę utworów oraz na content marketing, które bywają ignorowane przez początkujących artystów.
Z rzeczy, które mi się nie spodobały, to wygląd ilustracji. Są słabe i to częsty zarzut wobec tej książki.
Brakuje mi też jakiegoś case study. Autorka mogłaby pokazać ukończony projekt i przedstawić jak wyglądał na poszczególnych etapach produkcji. Wraz z omówieniem jakie decyzje i dlaczego zapadły podczas prac nad nim. To było coś, co bardzo dobrze zadziałało w ‘Stroytelling danych’.
Z rzeczy, które mi się spodobały, to poruszanie wymagań platformy, na której grafika ma się pojawiać. Inaczej będzie skonstruowany obrazek, który ma pojawić się na Facebooku, inaczej, który ma być na blogu, a jeszcze inaczej na drukowanym plakacie na przystanku tramwajowym.
Z czystym sumieniem, choć bez zachwytów, mogę ją polecić marketingowcom i właścicielom biznesów. Czyli osobom, które raczej nie będą osobiście wykonywać obrazu, ale będą odpowiedzialne za jego cele biznesowe, dobór grupy docelowej i treść. Infografiki mogą być też pomocne w nauczaniu/szkoleniach, komunikacji wewnątrz firmy czy na blogach, więc to rozszerza potencjalne grono zainteresowanych lekturą.
ocena
7/10 pod warunkiem, że nie jesteś projektantem, tylko osobą, która zamawia grafiki lub wykonuje je sporadycznie, jako dodatkowy obowiązek. Najbardziej przyda się pracownikom odpowiedzialnym za content marketing. Jeżeli nie wiesz, jak poskładać infografikę w Photoshopie, to po przeczytaniu dalej nie będziesz wiedział. Nacisk jest położony na przygotowanie treści, a nie ilustrowanie jej.
wydanie
pełny tytuł: „Infografika. Sztuka atrakcyjnego prezentowania treści”
autorka: Małgorzata Zimniak-Rucińska
wydawca: Onepress
rok wydania: 2019
numer wydania: I
isbn: 9788328342828
liczba stron: 176